Babylon aan de IJssel – Gilgamesj nu

Een jubileumvoorstelling ter gelegenheid van 30 jaar Hexagon Ensemble

foto © Marije van den Berg

Babylon aan de IJssel/Hawar Tawfiq in de pers
Recensie NRC 21-10-2021
Interview Volkskrant 03-11-2021
Interview NRC 04-11-2021
Interview Klassiek van nu

Wie en wat:
Actrice – Judith Linssen
Muziek – Hawar Tawfiq
Tekst en regie – Marcel Roijaards
Vormgeving – Floriaan Ganzevoort
Muziekregie – Monique Krüs
Techniek – Eelco Vellema

Hexagon Ensemble:
Wout van den Berg – fluit
Bram Kreeftmeijer – hobo
Arno van Houtert – klarinet
Marieke Stordiau – fagot
Christiaan Boers – hoorn
Frank Peters – piano

Speellijst
Klik op de naam van het theater om kaarten te bestellen
19 oktober, 20:00 uur : Theater Stefanus, Utrecht (try-out)
20 oktober, 20:30 uur: Chassé Theater, Breda
21 oktober, 20:00 uur: Muziekcentrum, Enschede (geannuleerd)
13 november, 14:00 uur: Verkadefabriek, Den Bosch (November Music)
14 november, 15:00 uur: Hanzehof, Zutphen
23 november, 20:30 uur: Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
25 november, 20:15 uur: Nieuwe Kerk, Den Haag

Terwijl vluchtelingenkampen in Griekenland in brand staan, duizenden onder erbarmelijke omstandigheden de nacht moeten doorbrengen zonder een dak boven hun hoofd en hulporganisaties wanhopig de alarmbel luiden, lijkt Europa liever zijn hoofd af te willen wenden van dit menselijk drama.
Met de voorstelling ‘Babylon aan de IJssel’ probeert het Hexagon Ensemble er juist zijn blik op te richten.

Een medewerkster van de IND moet beslissen of ze een jonge Irakees een verblijfsvergunning verleent. Zijn verhaal is onsamenhangend. Hij vertelt over zijn vlucht, maar ook over een oeroud epos: Gilgamesj. Met zijn verbeeldingskracht schetst hij een kleurrijke wereld, terwijl in werkelijkheid grijze wolken boven de Nederlandse polders drijven. Aantekeningen in archiefmappen raken verward met het spijkerschrift op kleitabletten. Het gewelddadige heden, vol mensensmokkelaars, vijandige militairen en corrupte politici, verweeft zich met een troostrijk verleden. Wat is waarheid, wat is verzonnen? De fascinerende reconstructie van een levensgevaarlijke vlucht en een ontroerend epos.

Babylon aan de IJssel – Gilgamesj nu is het resultaat van een bijzondere artistieke samenwerking tussen componist Hawar Tawfiq en schrijver Marcel Roijaards. In eerste instantie begonnen zij te werken aan een klassieke bewerking van het Gilgamesj epos, maar tijdens hun ontmoetingen vertelde Hawar over zijn eigen vlucht van Irak naar Nederland. De onvermoede overeenkomsten tussen fictie en werkelijkheid inspireerden hen tot een meer actuele, persoonlijke visie op het eeuwenoude verhaal.

Hawar Tawfiq (muziek) en Marcel Roijaards (tekst)
photo © Marije van den Berg

De mythologische monsters waartegen vroeger werd gevochten, bleken nog steeds te bestaan in de vorm van de mensensmokkelaars en corrupte politici. De roep om compassie voor vluchtelingen leek verrassend veel op de smeekbede van de oude Babyloniërs om wat menselijkheid van hun goddelijke koningen. Steeds meer vermengde de westerse achtergrond van de schrijver zich met de oosterse cultuur van de componist. Vanuit die dialoog ontstond ‘Babylon aan de IJssel, Gilgamesj nu’. Speciaal voor het 30-jarig jubileum van Hexagon Ensemble geschreven en gecomponeerd.

Tevens werken er aan deze voorstelling 18 Koerdische en 2 Iraanse musici mee. Hun muziek is eerder opgenomen in Iran en klinkt tijdens de voorstelling samen met de live muziek van het Hexagon Ensemble.

Deze voorstelling kwam tot stand dankzij financiële steun van Fonds Podiumkunsten, Het Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 21, NORMA fonds, Stichting Herason en de Gravin van Bylandt Stichting. Wij zijn deze fondsen enorm dankbaar, want zonder hun steun hadden we deze prachtige en aangrijpende productie nooit kunnen realiseren.

Deze productie kon ook mede worden gerealiseerd dankzij de royale bijdragen van onze mecenassen. Uiteraard zijn wij ook hen heel erg dankbaar. 

En wij bedanken Alexander den Hartog van ICT-bedrijf Hermac voor het gratis ter beschikking stellen van de laptop die in de voorstelling wordt gebruikt.

Audiofragment Scene 3/4

met Hawar Tawfiq/Hexagon Ensemble

Share This